مرحله 1 جراحی پیام!
1- بیش از 70 درصد از مردم به نه به جمهوری اسلامی رای میدهند
2- نظر سنجی از موسسه ای به نام گمان است
3- در مدارس هم ،دانش آموزان مخالف جمهوری اسلامی هستند
7- مهسا امینی دلیلی برای نه گفتن به جمهوری اسلامی
8- استفاده از شایعه سازی
9- استفاده از تکنینک روانی تفرقه اندازی
مرحله 2 چک شود!
کی تولید کرده است؟
نظرسنجی موسسه گمان
سابقه و اعتبار تولید کننده
ممکن است زباد نباشد
کجا تولید شده است؟
در شبکه اینترنشنال
کِی تولید شده است؟
بعداز مرگ مهسا امینی
چگونه تولید شده است؟
تکنیک ها
تکنیک 1: تکنیک شایعه سازی
تکنیک 2: تکنیک ایجاد تفرقه و تضاد
تکنیک 3: تکنیک تحریف و سانسور
تکنیک 4: تکنیک دروغ و دشمن سازی
ابزار فناورانه
(بستر انتشار)
گوگل و شبکه اینترنشنال
چه چیز تولید شده است؟
حق: 8- استفاده از شایعه سازی
شاهد ، دلیل: چون در شبکه ها پخش شده (گوگل و اینترنشنال) و بیش از 70 درصد مردم جذب این خبر شده اند احتمال شایعه سازی 100 درصد است
حق: 2- نظر سنجی از موسسه ای به نام گمان است
شاهد ، دلیل: طبق پیام اینجا شده این نظرسنجی از موسسه گمان انجام شده
باطل: 1- بیش از 70 درصد از مردم به نه به جمهوری اسلامی رای میدهند
شاهد ، دلیل: چون نظرسنجی ، نظرسنجی درست و قابل اعتبار از موسسه قابل اعتمادی نیست پس قطعا آمار غلط است
مرحله 3 چرا تولید شده است؟ بررسی و نتیجه گیری!
طبق تکنیک های استفاده شده و آمار غلط در متن پیام به راحتی میتوان تشخیص داد که ارسانه ها دنبال تفرقه اندازی بین گروه های مردمی اند.
نتیجه گیری میشود که اکثر پیام ها شامل شایعه سازی و تکرار مکرر آن است به طوری که اندیشه بیشتر افراد جامعه را به سمت خود سوق میدهد و نباید به هر پیامی اعتماد کرد.